in

Het WC Eendje van….. De Telegraaf

Speelgoedeendje op wc-rol

GEMIDDELDE LEESTIJD 2 MINUTEN

Scoren over de rug van zelfstandige ondernemers. Bijvoorbeeld door een flut-onderzoekje te hypen om er zelf beter van te worden. De conclusie luidt steevast: “Wij van WC Eend adviseren WC Eend.” Wij van OndernemersFacts hebben daar een broertje dood aan. Vandaar onze nieuwe rubriek: Het WC Eendje van… En we beginnen 2013 goed met een dubbele.

Wie heeft het nu weer gedaan?

Dagblad De Telegraaf en online matchmaker Offerti.

Wat hebben ze gedaan?

“ZZP’ers overschatten belastingkennis” kopte De Telegraaf gisteren. Uit een onderzoek van Offerti zou blijken dat veel zzp’ers die geen boekhouder hebben belastingvoordelen mislopen. “Slechts tweederde denkt voldoende kennis in huis te hebben, en van hen overschat een groot deel zichzelf ook nog eens.”

Waarom levert dat een WC Eendje op?

Offerti is een online bemiddelaar tussen opdrachtgevers en … onder anderen zelfstandige boekhouders. Dik drie weken geleden schreef de marketingstagiair aldaar op het eigen weblog een artikel met de titel: “Een boekhouder bespaart u zorgen en kosten.” Dat artikel eindigde met de zin: “Op Offerti plaatst u eenvoudig een aanvraag voor een boekhouder of accountant en kunt u snel het verschillende aanbod vergelijken.” En dan drie weken later een onderzoek presenteren dat die claim bevestigt.

De Telegraaf Media Groep heeft in 2011 een belang van 40% genomen in Offerti. De jonge ondernemers waren er maar wat blij mee. Bijzonder was dat hun grote vriend niet in cash ging betalen maar in “mediawaarde”, onthulde Sprout. De uitgever beloofde te regelen dat zijn redactie voor de publiciteit zou zorgen die nodig was om Offerti groter te laten groeien.

Het berichtje over die domme zzp’ers was dus geen journalistiek maar gratis reclame. Voor henzelf. Een WC Eendje dus. NUzakelijk dacht vervolgens dat het echt nieuws was en nam het over.

Verder nog wat te zeuren?

Jawel. Om te beginnen: het betreft hier geen serieus onderzoek onder 30.000 zzp’ers – zoals Offerti en De Telegraaf claimden –  maar slechts een enquête waar 700 zzp’ers en 200 boekhouders aan meededen. Die uiteraard hoopten daardoor via Offerti wat extra klanten te krijgen.

Verder: voor een echte ondernemer is boekhouden helemaal geen probleem maar een genoegen. Zelf doen kost echt niet zo veel tijd en levert je real time inzicht op in je financiële situatie.

Tot slot: voor echt ingewikkelde situaties heb je sowieso niks aan een boekhouder en moet je bij een fiscalist zijn.

Written by Pierre Spaninks

Pierre Spaninks is ZZP-expert. Hij doet onderzoek naar de flexibilisering van de arbeidsmarkt en de rol van de zelfstandige professionals, en adviseert daarover.

One Comment

Leave a Reply
  1. Typisch TMG: Die lieten Geenstijl n verhaal schrijven over Eindhoven, dat dat moest worden opgeheven nu de regering minder steden en provinciën wil in Nederland. En goh Eindhoven.dichtbij kon Geenstijl aanhalen als bron en er tegenin gaan om zo mensen op te roepen er tegenin te gaan.

    GeenStijl en Dichtbij echter zijn gewoon allebei Telegraaf Media Group….

    Journalistieke regel nummer één: Verzin geen nieuws…. En als je het dan verzint, maak niet de fout door Helmond Limburg te noemen….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Belangrijkste veranderingen per 1 januari 2013

Startersprofiel 2012: 96% van de ondernemers start solo