in , ,

PZO start nieuw platform voor ‘echte’ zzp’ers

Ondanks het feit dat vele partijen regelmatig onderzoek doen naar zelfstandige ondernemers is afgelopen week het onderzoeksplatform ECHTZZP gelanceerd. Nadat het aan VNO-NCW gelieerde Platform Zelfstandig Ondernemers (PZO) samen met enkele hoogleraren in 2011 het Kennisinstituut Zelfstandig Ondernemerschap (KIZO) oprichtte, presenteren ze nu samen met drie commerciële partijen de website Echtzzp.nl. Volgens henzelf wordt dat een ‘uniek netwerk voor alle zzp’ers in Nederland die een actieve bijdrage willen leveren aan onderzoek naar de steeds groter wordende zwerm van zzp’ers’.

Het platform bestaat uit een website waarop vragen en onderwerpen rondom zelfstandig ondernemerschap worden gecombineerd met een maandelijks magazine met onder andere interviews met zelfstandigen. Waarschijnlijk in de hoop dat zelfstandigen daardoor actief worden op de website.

Samenwerking PZO, hoogleraren en commerciële partijen

Het platform is een samenwerking tussen PZO en diverse hoogleraren die zich bezig houden met bepaalde onderdelen van ondernemerschap. Daaronder Leo Witvliet van Nijenrode en Arjan van den Born van de Universiteit van Tilburg.

Daarnaast wordt het platform ‘mede mogelijk gemaakt’ door Nationale Nederlanden, Rabobank en KPN. Of het daaraan ligt is niet duidelijk, maar de interviews op de website gaan vooral over pensioenen, werkplekken en bereikbaarheid.

Grootse ambities

Dat de partijen achter het nieuwe platform geen gebrek aan ambities hebben is overduidelijk. Volgens het persbericht gaat ECHTZZP een groep van minimaal 5.000 zzp’ers bij elkaar brengen (en volgens de website zelfs 5.000 tot 10.000) om daarmee wetenschappelijke onderzoeksresultaten te kunnen presenteren waar iedere zzp’er zich in herkent.

KIZO is van plan een maandelijkse ZZP-Index samen te stellen die gaat aangeven hoe de zzp’er past in de arbeidsmarkt. Maar ja, voor dat kan hebben ze natuurlijk wel genoeg zzp’ers nodig voor representatieve cijfers.

Vooralsnog weinig animo

De lancering doet mij denken aan de lancering van het ondernemersplatforms Flametree van ABN AMRO en Hallo! van de Kamers van Koophandel. Zij wekten destijds allebei ook de indruk hét platform voor zelfstandig ondernemers te gaan worden. Flametree bestaat al jaren niet meer en Hallo! is ongetwijfeld minder populair geworden dan de KvK destijds hoopte.

Uit de gebrekkige animo in de eerste week lijkt het erop dat zelfstandigen nog niet warm lopen om hun tijd in ECHTZZP te stoppen. Alleen op de poll op de thuispagina hebben meer dan 2 personen gestemd (18) en alle groepen hebben slechts 1 of 2 leden. Op een website met zoals het eruit ziet 2 beheerders. En na het versturen van een mailing aan de vele duizenden (oud)leden van PZO.

Het lijkt er vooralsnog op dat eigenwijze ondernemers ook in 2013 gewoon lekker blijven netwerken in het echte leven en op algemene plaatsen als LinkedIn, Facebook en Twitter en dat die 5.000 zelfstandigen er niet zo een-twee-drie zijn. Ik ben benieuwd of het dit initiatief wél gaat lukken om ooit groot te worden.

One Comment

Leave a Reply

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zelfstandige professionals steeds belangrijker voor innovatie

De dubbele boodschap van Jong Ondernemen