, , ,

Zzp’ers hebben weinig vertrouwen in (grote) banken

Door alle gekrakeel over een Staatsbank waar bonussen werden omgezet in salarisverhogingen die vervolgens niet doorgingen en uitmondde in minimaal een ontslagnemer, is er ook de nodige aandacht voor de relatie tussen ondernemers en hun banken. Naast allerlei opinie-artikelen over het onderwerp, presenteerden gisteren en vandaag 2 partijen wat cijfers over zzp’ers en hun vertrouwen in hun bank. En daar worden vooral de grote banken vast niet vrolijk van.

De GFK ZZP-monitor en de ZZP-barometer

Het bekende marktonderzoeksbureau GFK voert naast allerlei onderzoeken over consumentengedrag, sinds enkele jaren ook af en toe een onderzoek onder zzp’ers uit. Hun meting eind 2014 ging vooral over de financiën en financiële risico’s, maar bevestigde ook dat veel zzp’ers weinig vertrouwen hebben in hun bank.

De andere partij die cijfers deelde was de ZZP Barometer, een website die regelmatig enquêtes houdt onder haar bezoekers. De ZZP Barometer trok op basis van 633 respondenten conclusies over 7 banken en worden gesponsord door een van de nieuwe banken (Knab). Dat maakt hun cijfers over individuele banken in mijn ogen niet heel betrouwbaar. Maar met hun cijfers over algemene zaken bevestigt deze barometer wel dat de luchtdruk rond de (grote) banken onstuimig is.

Volgens GFK genieten banken en verzekeraars weinig vertrouwen

Op de door GFK gestelde vraag of het productaanbod van banken en verzekeraars aansluit op hun behoeften en of banken en verzekeraars hun vertrouwen verdienen, beaamde slechts 10% dat volmondig. En maar 40% onderschreef dat enigszins.

Daaruit trok GFK de conclusie dat de helft van de ondernemers vindt dat banken en verzekeraars niet voorzien in hun behoeften en dat ze weinig vertrouwen in hen hebben. Als ik de marketingbaas was van een bank zou ik toch eens uitzoeken waarom die percentages zo laag zijn en wat eraan gedaan kan worden om die te verhogen. Want als de helft van je klanten in een bepaald segment vindt dat je aanbod niet aansluit bij hun behoefte, doe je iets niet goed (meer).

Volgens de ZZP Barometer bankieren zzp’ers vooral uit gewoonte bij hun bank

Van de 633 respondenten is 75% klant bij de 3 grootste banken; Rabobank, ING en ABNAMRO en daarvan zijn de klanten van de laatste bank het minst tevreden. Slechts 158 respondenten bankieren bij de overige 4 banken (Triodos, SNS, Knab en ASN). Wat de ZZP Barometer meldt over de kleine banken is dus gebaseerd op te weinig respondenten om representatief te kunnen zijn.

Hun algemene bevindingen toonde wel dat ruim 60% van de zzp’ers koos voor hun zakelijke bank omdat ze daar ook privé al klant waren. En dat 28% van de respondenten de afgelopen 5 jaar van bank is gewisseld. Dat laatste vind ik best veel, want ook zelfstandig ondernemers zijn gewoontedieren en er moet heel wat gebeuren voordat een zelfstandige de moeite neemt om van bank te wisselen. Zeker in een tijd waarin banken bijna geen ondernemersfinancieringen meer verstrekken.

De overstapservice van de banken blijkt onbekend en onbemind

De meest interessante conclusie uit de ZZP Barometer is dat hij blootlegt hoe onbekend zzp’ers zijn met de overstapservice die tegenwoordig wordt aangeboden door alle banken. Van de respondenten wist bijna de helft niet van het bestaan af en heeft 18% er geen vertrouwen in. Terwijl ik ondernemers ken die hebben ervaren dat hij uitstekend werkt.

Voor wie hem ook niet kent: op Overstapservice.nl (een site van de gezamenlijke banken) kun je lezen dat:

De Overstapservice gedurende 13 maanden zorgt voor het automatisch doorleiden van bijschrijvingen naar uw nieuwe betaalrekening, schrijft rechtstreeks betalingen op grond van incasso van uw nieuwe betaalrekening af en geeft een overzicht van alle doorgeleide transacties op uw rekeningafschrift.

En op die website kun je lezen wat je zelf moet doen als je van bank wilt wisselen.

Voor zelfstandigen die niet tevreden meer zijn over hun bank en er niet aan gebonden zijn door een krediet, is er eigenlijk geen excuus meer om bij die bank te blijven. Misschien dat bij volgende metingen dan meer ondernemers klant zijn van een bank die wel in hun behoefte voorziet…

geschreven door Karen Romme

Ondernemer sinds 1991 en sinds 1998 is het ondernemerschap zelf mijn vakgebied. Ben het bekendst van mijn boeken over Calimeromarketing Was daarnaast columnist (voor het FD), toezichthouder (bij Theaters Tilburg) en RvA-lid (bij oa Start Foundation). Mijn nieuwste boek is het Handboek Is ondernemen iets voor jou? dat deel uitmaakt van een nieuwe lesmethode ondernemerschap voor MBO, HBO en VO.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *