in , ,

Zzp’ers en onbetaalde facturen, dat valt dus nogal mee

Op 7 maart schreef ik hier een artikel over een ‘mijns inziens’ discutabele marketingcampagne van een Graydon-dochter waarin cijfers over zzp’ers sterk lijken te zijn overdreven. Onderaan dat artikel vroeg ik of iemand weet hoeveel procent van de zelfstandig ondernemers veel klanten met lange betalingstermijnen heeft. Online facturatieservice Moneybird rook een marketingkans en analyseerde de betaaltermijnen van 2,6 miljoen via hen verstuurde facturen. En constateerde dat die facturen gemiddeld veel sneller worden betaald dan die van de door Graydon ondervraagde zelfstandig ondernemers. Dus heb ik het blogartikel met de resultaten van de analyse van Moneybird ook maar eens met mijn ondernemersbril bekeken.

2,6 miljoen sinds april 2013 verstuurde facturen nader bekeken

Moneybird is een online bedrijf dat (kleine) ondernemers onder andere de mogelijkheid biedt om online facturen te maken en die via iDeal of andere betaalmethoden te laten betalen.

Om aan te sluiten bij mijn eerdere artikel en het onderzoek dat daar de aanleiding voor was, analyseerde zij alleen de via hun dienst vanaf april 2013 door hun 90.000 betalende klanten en gratis gebruikers verstuurde facturen, dus na de invoering van de ‘nieuwe’ Wet Betalingstermijnen.

Via Moneybird verstuurde facturen worden snel betaald

Uiteraard zag ook Moneybird dat lang niet alle facturen netjes op tijd worden betaald. In een blog op hun website is te lezen dat ruim de helft (55%) binnen vervaldatum van de factuur door de gebruikers als ‘betaald’ werd geregistreerd. In totaal 78% werd maximaal 10 dagen te laat betaald en 88% procent maximaal 20 dagen te laat.

Procentuele verdeling betaaltermijnen

Als je dat combineert met de gewenste betaaltermijnen die ondernemers via Moneybird kiezen, weet je dat die 88% niet binnen (de gebruikelijke) 30 dagen + 20 = 50 dagen is betaald. Maar veel sneller.

Van de ondernemers heeft namelijk 15% een betaaltermijn van 7 dagen, 60% van 14 dagen, 15% heeft 30 dagen, 8% ergens daartussen zit en slecht 2% langer dan 30 dagen.

Moneybird geeft zelf aan dat de ‘mediaan van betaaltermijn’ bij hen rond de 15 dagen ligt. Ik neem aan dat dat vaktaal is voor dat de facturen gemiddeld binnen 15 dagen betaald zijn. Dat komt ongetwijfeld omdat hun facturen de ontvangers daarvan de mogelijkheid bieden (meteen) via iDeal te betalen.

Maar Moneybird weet eigenlijk niet precies hoe snel

Moneybird geeft aan dat van de 2,6 miljoen verstuurde facturen 85% is betaald en dat bij hun gebruikers met dubieuze debiteuren gemiddeld €2.600 open staat. Tegenover de €35.000 die Graydon noemde.

Dat bedrag klinkt een stuk realistischer, maar de kans dat het percentage van 85 klopt is klein, want over hoeveel procent van de facturen niet betaald is, kan Moneybird niet veel zeggen.

Moneybird stuurde me een twitterberichtje om me te attenderen op hun onderzoekje. Daarop reageerde een volger van ons beiden met een vraag over de 15% onbetaalde facturen. Er volgende een twitterconversatie die werd gelezen door een gebruiker van Moneybird. Die een verklaring had voor het hoge percentage onbetaalde facturen.

Janneke Boerman bekend op Twitter dat ze betaalde facturen niet altijd registreert op Moneybird

Ondernemers die kiezen voor een abonnementsvorm waarbij de betalingen niet automatisch worden ingeboekt, moeten blijkbaar zelf invoeren dat facturen betaald zijn. Maar zijn dat niet verplicht. Voor de Moneybird-gebruikers die niet ook hun boekhouding via die service doen is er geen enkele reden om facturen op ‘betaald’ te zetten. Ongetwijfeld is dus veel meer dan 85% van de via hen verstuurde facturen gewoon betaald.

Conclusie: gebruikersonderzoeken leveren zelden representatieve cijfers op

Dit tegenonderzoekje van Moneybird levert door het ontbreken van kennis over die 15% dus alleen een indicatie op. Maar op basis daarvan kan ik natuurlijk de opmerking maken dat je als ondernemer dus beter klant kunt zijn van Moneybird dan van Graydon. Want blijkbaar betalen je klanten dan sneller.

Maar zo werkt het natuurlijk niet. Moneybird trekt zelfstandig ondernemers aan die snel en makkelijk betaald willen krijgen en bedrijven als Graydon trekken ondernemers in sectoren met veel traag betalende klanten. Dat is waar die bedrijven geld aan verdienen.

Ondanks dat beide onderzoeken niet representatief zijn voor alle zelfstandig ondernemers, ben ik vooral blij dat na het bangmaakfilmpje van Graydon, een ander bedrijf snel bewijs heeft geleverd dat er ook heel veel ondernemers zijn met fijne klanten die netjes binnen redelijke termijnen betalen.

Ik hoop dan ook dat politiek en overheid geen energie gaan steken in weer een nieuwe Wet betalingstermen voor alle branches maken, met boetes voor trage betalers. Zoals het CDA schijnt te willen.

En als er een onderzoekspartij is die een groot en representatief onderzoek wil doen naar betaaltermijnen. Graag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De webwinkelmarkt blijft groeien, maar weinig kleintjes groeien mee

Vanaf 21 april 2015 gaat Google mobielvriendelijke websites belonen