in , , ,

#Postcodeloterij en duurzaam ondernemen

GEMIDDELDE LEESTIJD 4 MINUTEN

Gisteren was het de Dag van de Duurzaamheid en werd weer eens bewezen hoe moeilijk het is te meten wat nou écht duurzame ondernemers zijn. Dagblad Trouw maakte hun Duurzame 100 bekend. De oprichter van de Postcodeloterij, Boudewijn Poelmann, was gestegen van de 81e naar de 52e plaats en werd geroemd om de enorme hoeveelheden geld die via zijn organisatie naar duurzame projecten gaan. De bekendmaking kwam de dag nadat de donateurs van de Postcodeloterij een brief ontvingen dat ze begin december een full colour papieren agenda ontvangen. Alle donateurs die post van hen ontvangen krijgen hem verplicht. Want er werd in de brief geen mogelijkheid geboden te laten weten dat er voor jou in het digitale tijdperk geen papieren agenda meer hoeft te worden geproduceerd en gedistribueerd.

Echt duurzaam ondernemen blijkt moeilijk

Voor mij bewijst het samenvallen van deze twee gebeurtenissen dat duurzaam ondernemen enorm moeilijk is en het meten ervan nog veel moeilijker. Trouw keek naar de output van het bedrijf: het geld dat de Postcodeloterij in duurzame projecten stopt. De reden waarom zo veel mensen (waaronder ondergetekende) deelnemen aan juist die loterij en waarom ik Boudewijn Poelmann bewonder.

Maar aan de andere kant van de bedrijfsvoering – in de contacten met de 2,5 miljoen! donateurs – worden minder duurzame keuzes gemaakt. Een gemiste kans. Want naast de 284 miljoen euro die de Postcodeloterij in allerlei prachtige projecten stopt, kan ze door andere keuzes te maken in haar bedrijfsvoering, nog veel meer mooie dingen doen voor onze maatschappij.

Wat er is gebeurd?

De afgelopen dagen ontvingen alle(?) deelnemers een brief van de Postcodeloterij. De brief leek te gaan over het ‘jaarlijkse deelnemerscadeau’. In de voorlaatste regel stond ook nog even dat de lotprijs per december wordt verhoogd. De brief werd afgesloten met de zin: “Veel geluk in de komende trekkingen en verheug u alvast op de Voordeelagenda vol verrassingen!” Ik kreeg als deelnemer dus de opdracht me te verheugen op een zware full colour agenda die ik de afgelopen jaren meteen na ontvangst met een schuldgevoel weggooide.

Ik behoor tot de groeiende groep Nederlanders die geen papieren agenda meer gebruikt én die hoopt dat er steeds minder onnodige bomen worden gekapt. In de brief staat helaas nergens waar/hoe je kunt aangeven dat je de agenda liever niet ontvangt. Hoewel ik ervan overtuigd ben dat zeker 1 miljoen Nederlanders de agenda graag ontvangen, vermoed ik ook, dat zeker honderdduizenden deelnemers de agenda ongebruikt weggooien. Verspilling van een hoop nuttige bomen, vele liters inkt en bezorgbenzine. Niet duurzaam dus.

Ik had oprecht niet verwacht dat zo veel mensen zo’n dubbel gevoel hebben bij deelnemer van de Postcodeloterij zijn

Op Twitter bleek dat ik niet de enige was die zich verwonderde over de brief. Daarom zijn we – nadat mijn twitterkennis @gbartling dat opperde – samen wat tweets gaan rondsturen die mensen konden doorsturen als zij ook lid zijn van de Postcodeloterij en de agenda niet willen ontvangen. En dat werd inmiddels een behoorlijk aantal keren gedaan.

Uit de reacties bleek dat veel deelnemers zich ergeren aan de enorme hoeveelheid post die ze krijgen van de Postcodeloterij. Waaronder de compleet overbodige brieven om aan te kondigen dat ze je een week later een brief met een bon voor een bosje bloemen oid gaan sturen. (stuur dan meteen de brief met die bon…) Ook blijken veel deelnemers zich te ergeren aan de regelmatige  lastigvaltelefoontjes of ze nóg meer loten willen kopen. Toen ik mijn tweets over de ‘agendabrief’ stuurde, verwachtte ik oprecht niet dat zo veel mensen zo’n dubbel gevoel hebben bij deelnemer zijn van de Postcodeloterij.

Is de Postcodeloterij dan een slecht bedrijf?

Welnee! Het is geweldig dat we samen (onder het mom van meedoen aan een loterij) elke maand wat geld kunnen overmaken naar een organisatie die uitzoekt hoe ons geld het beste kan worden verdeeld onder goede doelen. Zeker nu de overheid die taak steeds meer van zich afschuift. En dat je door je geld naar hen over te maken tegelijkertijd kans maakt op leuke prijzen.

Het is wel jammer dat de Postcodeloterij er niet bij stil staat dat ze nog véél meer voor de maatschappij kan betekenen, als ze in alle aspecten van hun bedrijfsvoering duurzame en sociale keuzes gaat maken. Zeker omdat veel van hun klanten/deelnemers dat blijken te willen.

Enerzijds ons geld stoppen in projecten voor duurzame opwekking van energie, en anderzijds energie verspillen met  honderdduizenden ongewenste brieven en agenda’s versturen, rijmt niet.

Enerzijds ons geld stoppen in Bid Network en Fair Trade original die zorgen dat mensen in andere landen een eerlijk inkomen verdienen, en anderzijds zakendoen met postbezorger Sandd – het bedrijf dat ervoor heeft gezorgd dat postbezorgers in Nederland geen fatsoenlijk inkomen meer kunnen verdienen – voelt ook niet goed.

Enerzijds allerlei projecten sponsoren om mensen zich beter te laten voelen, en anderzijds accepteren dat een groot deel van je donateurs zich aan je ergert, verdient ook geen schoonheidsprijs.

Echt duurzaam ondernemen is bij alles duurzaam kiezen

De Postcodeloterij heeft als een van de weinige organisaties in Nederland voldoende budget om hét voorbeeld te worden van een middelgrote organisatie die bewust kiest voor écht duurzaam en sociaal ondernemen. Zij kunnen een voorbeeld zijn voor alle ondernemers en laten zien op hoeveel fronten het mogelijk is duurzame keuzes te maken. Ik hoop dat ze die kans de komende jaren gaan pakken. Dan gaan wij hier graag melden wat ondernemers op dat gebied kunnen leren van de Postcodeloterij.

 

UPDATE 24 OKTOBER:

Je kunt je afmelden voor de agenda

Inmiddels heb ik ervaren dat het mogelijk is je  af te melden voor de papieren agenda.

Dat werkte bij mij zo: Kies op deze pagina bovenaan voor tabje ‘Contactformulier’

Kies daar bij ‘ik heb een‘ voor ‘Vraag’

Kies bij ‘Over‘ voor ‘Mijn deelname’ en voor ‘Aan- of afmelden telefoon, post, e-mail’

Zet bij Betreft: Papieren jaaragenda

Kopieer bij Vraag de volgende tekst: 

Kunt u zorgen dat ik GEEN papieren jaaragenda van jullie meer ontvang?

Je ontvangt vervolgens een bevestiging dat je de agenda niet meer krijgt. Wat je ineens wel ongevraagd krijgt zijn nieuwsbrieven van de Postcodeloterij. Gelukkig kun je je daarvoor meteen afmelden. En je krijgt natuurlijk een mailverzoek (ik zelfs in tweevoud) of je wilt meewerken aan een enquete over je contact met de Postcodeloterij.

Snappen dat mensen alleen willen meedoen aan je loterij en verder zo min mogelijk gedoe willen, is blijkbaar moeilijk. En zo blijft de Postcodeloterij het milieu met fysieke en digitale post meer belasten dan nodig. Erg jammer voor zo’n prachtorganisatie.

PS Mocht ik begin december ondanks mijn afmelding alsnog de papieren jaaragenda ontvangen, dan gooi ik hem dit jaar zonder schuldgevoel meteen weg en zal ik uiteraard hier weer een update melden.

Written by Karen Romme

Ondernemer sinds 1991 en sinds 1998 is het ondernemerschap zelf mijn vakgebied. Ben het bekendst van mijn boeken over Calimeromarketing Was daarnaast columnist (voor het FD), toezichthouder (bij Theaters Tilburg) en RvA-lid (bij oa Start Foundation). Mijn nieuwste boek is het Handboek Is ondernemen iets voor jou? dat deel uitmaakt van een nieuwe lesmethode ondernemerschap voor MBO, HBO en VO.

One Comment

Leave a Reply
  1. Update 25-10: ook ik heb me (conform bovenstaande methode) afgemeld en niet alleen voor de papieren agenda maar voor alle papieren mailings. Wat een onzin.
    Ik kreeg vanmiddag onderstaande keurige -maar niet helemaal correcte- reactie:

    *****

    “Wij zorgen ervoor dat u per post geen reclame meer van ons ontvangt. Ook ontvangt u dit jaar de VoordeelAgenda niet.

    Door middel van onze reclame hopen wij dat deelnemers en niet-deelnemers met een (extra) lotnummer gaan meespelen. Hoe meer lotnummers er meespelen, hoe meer geld er immers is voor onze goede doelen. Met de VoordeelAgenda willen wij onze deelnemers bedanken voor hun steun aan onze Goede Doelen.

    Bij het versturen van ons reclamemateriaal en de VoordeelAgenda, houden wij rekening met het milieu. Dit doen wij onder andere door papier uit verantwoorde bossen (FSC papier) te gebruiken.

    Het kan gebeuren dat u binnenkort nog reclame van ons ontvangt, omdat deze al is voorbereid en niet meer onderschept kan worden. Onze excuses hiervoor.

    Namens al onze goede doelen danken wij u hartelijk voor uw deelname!”

    *****

    Door FSC papier te gebruiken houden ze weliswaar REKENING met het milieu,maar het is natuurlijk altijd milieuvriendelijker om helemaal geen ongevraagde post te versturen of op zijn minst een makkelijke manier te bieden dit te stoppen. Maar vooruit. Weer een paar planken minder dankzij mijn afmelding. Wie volgt?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Houding ex-failliete ondernemer belangrijkste succesfactor bij herstart

EIM: “Meer dan 7% zzp’ers is slecht voor economie” Hoezo?