, ,

E-commerce zal tot 2015 met 3 miljard groeien

E-commerce kopen met de muis van 10 naar 13 miljard in 2015 volgens paypal en IpsosNederland is een van de weinige landen waar internetbetaaldienst PayPal – dankzij iDeal – maar geen voet aan de grond krijgt. Om toch aandacht te krijgen lieten ze onderzoeksbureau IPSOS ons veranderende online shopgedrag bekijken. Met als resultaat de voorspelling dat e-commerce de komende 2 jaar van 10 naar 13 miljard gaat groeien. En dat bijna 1 miljard van die groei m-commerce zal betreffen. IPSOS verwacht dat e-commerce via mobiele telefoons en tablets zal verdriedubbelen van 0,5 naar 1,5 miljard.

Online versus offline shoppers

Tijdens het onderzoek dat in maart werd uitgevoerd bleek dat van de Nederlandse consumenten 68% in 2012 wel eens online heeft gewinkeld. De redenen waarom mensen online kopen zijn zeer divers. 37% gaf aan online winkelen handiger en gemakkelijker te vinden en 10% meldde dat ze specifieke aankopen (als reizen) alleen online konden doen.

Slechts 12% van de respondenten gaf aan producten online te kopen voor de lagere prijzen. Terwijl veel traditionele winkeliers denken dat dat een van de belangrijkste redenen is waarom mensen online kopen.

Bijna één derde van de Nederlanders shopt online ook over de grens. Zij bezoeken buitenlandse websites voornamelijk vanwege een bredere of andere selectie producten en/of concurrerende prijzen.

De Nederlanders die nog niet online winkelen melden vooral dat ze liever ‘in-store’ winkelen (72%) en dat ze liever niet op hun bestelling willen wachten (38%). Een kleine groep (15%) is bang voor extra kosten en toch nog 13% vertrouwt online betalen niet.

Waar liggen de kansen?

Volgens de onderzoekers kopen we nu nog vooral vervoersbewijzen als vliegtickets en reizen online. Zij zien vooral kansen voor bedrijven (en dus ook ondernemers) die voedsel en drank verkopen. Maar als in het buitenland shoppende Nederlanders dat onder andere doen voor het bredere of andere productenaanbod, lijken ook daar kansen te liggen voor importerende webwinkeliers.

Voor ondernemers die hun producten of diensten online verkopen is wellicht het meest interessante uit het onderzoek dat -hoewel nog steeds ruim de helft van de mensen hun aankopen via een vaste computer doet – het percentage dat online shopt via een tablet snel groeit. Investeren in een webwinkel die ook goed draait op tablets lijkt dus een verstandige keuze met het oog op de aanhoudende groei van de online verkopen.

 

 

geschreven door Karen Romme

Ondernemer sinds 1991 en sinds 1998 is het ondernemerschap zelf mijn vakgebied. Ben het bekendst van mijn boeken over Calimeromarketing Was daarnaast columnist (voor het FD), toezichthouder (bij Theaters Tilburg) en RvA-lid (bij oa Start Foundation). Mijn nieuwste boek is het Handboek Is ondernemen iets voor jou? dat deel uitmaakt van een nieuwe lesmethode ondernemerschap voor MBO, HBO en VO.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *