, , , ,

Het WC Eendje, het (fake?) filmpje en de ‘petitie’ van … Graydon

Dat te veel ondernemers soms (te) lang op hun geld moeten wachten is bekend. En ondanks dat er in 2013 een nieuwe wet is ingevoerd, is daar door de financiële situatie waarin veel grote en kleine organisaties verkeren de afgelopen tijd vast weinig verandering in gekomen. En dat is vervelend voor de ondernemers die hier last van hebben!

Maar als een groot bedrijf dat geld verdient aan slechte betalers een ‘onderzoek’ presenteert dat wel heel erg in hun straatje past en een in scene gezet filmpje en een (nep) petitie lanceren, verdienen ze een plekje in de rubriek ‘Het WC eendje van …’.

Wie deed er dit keer een WC Eendje? 

Bedrijfsinformatiespecialist Graydon. Of eigenlijk een vrij recent opgerichte dochter van dat bedrijf.

Die publiceerde deze week de resultaten van een ‘gebruikersonderzoek’ onder 609 ondernemers met maximaal 10 werknemers over het betalingsgedrag van hun klanten. In het persbericht waarin ze hun conclusies presenteerden claimden ze een wel erg extreme percentages en bedragen. En linken ze naar een petitie die ze zijn begonnen op Petitie.nl. 

We leven in een tijd waarin het aantal middelgrote en grote bedrijven afneemt en het aantal zelfstandigen snel groeit. En in een tijd waarin je bijna elke klant voordat je er zaken mee kunt doen zelf kunt googelen.

Dat merkt Graydon vast in zijn omzetten en dus hebben hun marketeers (in loondienst?) bedacht niet zelf meer te zoeken naar wanbetalers, maar zzp’ers met beangstigende onderzoeksresultaten, een geënsceneerd kom-op-voor-je-rechten-filmpje, een bijbehorende ‘nep’ petitie en een (mijns inziens discutabele) ‘win-actie’ slecht betalende bedrijven te laten melden.

Zelf melden ze op hun site dat het een ludieke actie is.

Graydon doet ludieke actie ten koste van bedrijven en zelfstandigen

En, is het gelukt om (media-)aandacht te krijgen?

En of. Onder andere de factcheckers van de NRC waren even met voorjaarsvakantie. Die publiceerden zelfs dat er per ondernemer € 35.000 aan onbetaalde facturen open staat.

Artikel NRC over opencompanies onderzoek dat bijna negen op de tien ondernemingen te laat betaald krijgt

Wat overigens geloofwaardiger is dan wat in het persbericht te lezen was, want daar stond dat er ‘per respondent gemiddeld €35.000 aan TE LAAT betaalde rekeningen open staat’.

Klopt dat dan niet?

Geen idee, maar laten we het er op houden dat met een gemiddelde JAARomzet van zzp’ers in Nederland van minder dan €35.000, het niet logisch lijkt dat kleine ondernemers gemiddeld €35.000 hebben open staan aan TE LAAT betaalde facturen. Want gezien de verhouding tussen zelfstandigen zonder en met personeel, moeten dan bij ondernemers met maximaal 10 werknemers dan wel enorme bedragen te laat worden betaald.

En laten we wel wezen, als je weinig tot geen klanten hebt die veel te laat betalen, word je echt geen gebruiker van de diensten van bedrijven als Graydon. Graydon kan na alleen hun eigen gebruikers te hebben ondervraagd, dus geen enkel idee hebben hoe representatief hun gebruikers zijn voor alle ondernemers in Nederland.

En dat filmpje, wat is daarmee aan de hand?

Het is niet bekend of hetgeen de zzp’ers in het filmpje vertellen voor hen ook waarheid is. Op de pagina met veelgestelde vragen is namelijk te lezen dat de zzp’ers zijn ingehuurd.

zzp'ers die in filmpje van Graydon spelen zijn ingehuurd

De drie mensen in het filmpje zijn verder anoniem en kunnen net zo goed (zelfstandige) ingehuurde acteurs zijn die (fijn voor hen!) geld verdienen door te zeggen: “bedrijven betalen ons vaak pas na 90 dagen of zelfs nog later. En dat vinden wij niet normaal”.

Dat IS uiteraard ook niet normaal. Maar ik ken weinig tot geen ondernemers die VAAK pas na 90 dagen betaald krijgen door bedrijven. Extreem traag betalen is volgens de zzp’ers in mijn omgeving vooral een overheidsgewoonte. En blijkt volgens de media een gewoonte te worden van een aantal grote retail- en supermarktketens. Maar of hun leveranciers vooral zzp’ers zijn, betwijfel ik.

Youtube filmpje van Graydon waarin ingehuurde zzp'ers vertellen dat ze vaak pas na 90 dagen worden betaald

Door op het plaatje te klikken kun je het filmpje bekijken. Als je dat nog niet hebt gedaan. Maar lees eerst even verder voor je de bijbehorende petitie tekent.

Dat VEEL zzp’ers VAAK 90 dagen op hun geld moeten wachten is dus kul?

Daar lijkt het wel op. Ik heb even gezocht of ik een onderzoek kon vinden dat iets zegt dat het bevestigt of ontkracht. En vond er een paar van andere (ook commerciële) partijen. Al dan niet toevallig alledrie bemiddelaars tussen zzp’ers en opdrachtgevers.

Zzp-barometer: In 2013 hanteerde volgens NRC.nl van de (niet-echt representatieve groep) zzp’ers in hun bestand 86 procent een betalingstermijn van 30 dagen. 62,4% daarvan werd weleens te laat betaald en bij 4,2% was dat zelfs altijd het geval.

Pooq: Stelde in 2014 wat vragen aan haar leden. Het is niet bekend hoeveel van hen antwoord gaven en hoe representatief die groep is, maar bij de antwoorders werd 55% van de facturen niet binnen de voorgestelde betalingstermijn betaald. Van de opdrachtgevers deed 41 procent er dertig dagen langer over om te betalen, 14 procent nog langer zelfs. Het is niet bekend hoe lang (30 dagen?) of kort (14 dagen?) de voorgestelde betalingstermijn was.

Headfirst: ondervroeg in 2013 300 hoogopgeleide zelfstandige professionals en leerde dat 30% van hen te maken heeft met structurele overschrijding van de betalingstermijn van 30 dagen. Met gemiddeld (gelukkig) wel minder dan 11 dagen. Zelfs hun zp’ers met traag betalende klanten worden dus gemiddeld binnen 41 dagen betaald.

Ik kon dus niks vinden dat in de buurt komt van de 90 dagen waar het in het filmpje over gaat, noch van de 60 dagen waar Graydon het in de petitie over heeft.

En die petitie dan, is die nou echt of niet?

Tja, er staat een petitie op Petities.nl. Dus die is/lijkt echt.

Petitie van Graydon op Petities.nl over oproep Dijsselbloem om traag betalen te stoppen

Via Twitter sprak ik een ondernemer die zelf eigenlijk altijd keurig binnen 30 dagen betaald krijgt en hem toch heeft getekend. Uit solidariteit met zzp’ers als die in het filmpje, die wel lang op hun geld moeten wachten…

Maar de petitie staat niet op Petities.nl omdat Graydon graag wil opkomen voor de belangen van zzp’ers, maar omdat ze blijkbaar zelf meer betalende klanten nodig hebben. Hij is een onderdeel van een marketingcampagne.

Met die ‘ludieke’ campagne willen ze door zzp’ers af te schilderen als zieligerds die vaak te lang op hun geld moeten wachten, andere zzp’ers bang maken dat hen dat ook kan overkomen. Met als doel dat die bange zzp’ers klant worden van Graydon.

Aan jou of jij de petitie met deze kennis nog wilt steunen.

Mijn ‘ludieke’ advies aan zelfstandigen met een te trage betaler

De bij onderzoek, filmpje en petitie horende marketingactie van Graydon loopt tot 24-4-2015. Heb je een klant met een factuur die wat jou betreft te lang open staat en waarvan je relatie met die klant je gestolen kan worden? Dan heb je dankzij Graydon momenteel 2 opties:

Optie 1

Je stuurt de factuur op naar Graydon. Je zult vast niet de enige zijn en maakt dus een hele kleine kans daar geld te winnen. Zij stoppen die factuur in hun bestanden zodat de klant die jou zijn klandizie heeft gegund voortaan bij hen als slechte betaler te boek staat. En gaat snel alle bij jou openstaande facturen betalen en hoopt ondertussen dat er niemand is die jou nu of in de toekomst op die manier behandelt.

Optie 2

Je stuurt je klant een mailtje dat je overweegt mee te doen aan de actie omdat je het helemaal beu bent zo lang te moeten wachten op je geld. Maar dat je het de klant eigenlijk ook niet gunt dat hij als slechte betaler de systemen van Graydon in gaat. Zet er even bij dat als de klant niet alsnog binnen 5 dagen betaalt je je helaas genoodzaakt voelt de factuur bij Graydon aan te melden en zet er een linkje bij naar de actiepagina.

En niet vergeten Graydon een bedankje te sturen als jouw factuur innen dankzij hen eindelijk is gelukt.

[hr]

PS: ken je een representatief onderzoek naar het percentage zelfstandigen dat problemen heeft met extreem traag betalende klanten? Dan hoor/lees ik graag van je!

Naschrift 23 maart: Het bedrijf Moneybird pakt de handschoen uit mijn PS op en analyseerde de betalingstermijn van 2,6 miljoen via hen verstuurde facturen. Uiteraard heb ik die resultaten ook even kritisch bekeken. Mijn bevindingen kun je lezen in het artikel: zzp’ers en onbetaalde facturen, dat valt dus nogal mee.

geschreven door Karen Romme

Ondernemer sinds 1991 en sinds 1998 is het ondernemerschap zelf mijn vakgebied. Ben het bekendst van mijn boeken over Calimeromarketing Was daarnaast columnist (voor het FD), toezichthouder (bij Theaters Tilburg) en RvA-lid (bij oa Start Foundation). Mijn nieuwste boek is het Handboek Is ondernemen iets voor jou? dat deel uitmaakt van een nieuwe lesmethode ondernemerschap voor MBO, HBO en VO.

4 Comments

Reageer
  1. Wat een leuk artikel! Ik denk dat veel ondernemers in een spreidstand staan. Enerzijds geldt hun loyaliteit naar hun (goede) klant en anderzijds hebben ze het geld gewoon hard nodig. Acties van Graydon, zoals je hierboven beschrijft vind ik nogal dubieus. Ik denk dat het bij veel ondernemers ook enigzins fout voelt om te klikken bij Graydon.
    Een ander probleem is dat veel grote ondernemingen, op zich kredietwaardig zijn, maar toch veel te laat betalen. Omdat dat past binnen hun werkkapitaalbeheer. Dit is een verschijnsel waartegen ONL voor Ondernemers vorige week in het geweer is gekomen. Graydon zal dit soort ondernemingen wel allemaal een 8+ geven.
    Kleinere en middelgrote ondernemingen betalen vaak laat omdat ze zelf ook laat worden betaald. Op zich niet goed te praten natuurlijk. Maar het lijkt nu wel een fact of life te zijn.
    Deze laatste categorie ondernemers blijkt, naar mijn ervaring, veelal slecht op de hoogte te zijn van actuele ontwikkelingen op het terrein van het beheer van werkkapitaal.

  2. Beste Karin,

    Ik hou van alerte en kritische reacties als deze en de “gegevens” klinken me inderdaad ongeloofwaardig in de oren.

    Een ‘WC-eendje’ vind ik het niet. Het hilarische (platte, doorzichtige) hieraan is juist dat een organisatie sans gene eigen producten aanbeveelt. Deze club speelt verstoppertje en dat is een stuk minder grappig.

    Verder: ga vooral door met het aan de kaak stellen van dit soort zaken. Ik ben voor inzicht en tegen verstoppertje :-)

  3. Hallo Karen,

    Beter een late reactie dan geen reactie. Wij hebben destijds het onderzoek gedaan onder onze leden en bijn 2.500 hebben gereageerd op de stelling hoe snel hun factuur werd betaald. Bij deze de exacte cijfers:

    Binnen 14 dagen: 13%
    14- tot 30 dagen : 32%
    30- tot 60 dagen: 41%
    Langer dan 60 dagen: 14%

    Wij hebben de respondenten optioneel gevraagd om een opmerking. Hierbij kwam opvallend vaak naar voren dat zzp’ers op basis van voorschotbetalingen werken. Veelal zijn dit de opdrachten die men verkrijgt via hun eigen netwerk. Intermediairs die een zzp’er bemiddelen doen dit overigens niet.

    Groet, Elmar
    http://www.pooq.nl

  4. Hallo Elmar,

    Bedankt voor de (late) reactie. En dat laatste is inderdaad ook precies wat ik startende ondernemers en ondernemers met trage betalers adviseer; vraag een voorschot voor een stevig deel van elke opdracht. Dan weet je voor je begint in ieder geval dat je klant gaat betalen en hoef je je geen zorgen te maken of je dat deel van je geld wel gaat krijgen. En vraag bij grote opdrachten meer deelbetalingen. Een deel voor je start en dan bijv. elke week of elke 2 weken een tussenfactuur sturen.

    Veel ondernemers die zichzelf langere tijd verhuren, sturen maar eens in de maand een factuur. Dat elke week of elke 2 weken doen is een beetje meer werk, maar zorgt voor kleinere bedragen en dat je vaker geld krijgt. Daardoor heeft de betalingstermijn van je klanten veel minder gevolgen voor jouw portemonnee.

    Jullie conclusie op basis van die opmerkingen is overigens dat via intermediairs werken dus op dit gebied een nadeel is ten opzichte van rechtstreeks werken…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *