,

Vanaf 21 april 2015 gaat Google mobielvriendelijke websites belonen

De helft van de mensen met een Smartphone gebruikt die meerdere keren per week om dingen op te zoeken. Veel websites die in de zoekresultaten van Google verschijnen, werken nog niet goed op mobiele telefoons. Met als gevolg dat zoekers zich ergeren en Google de schuld ervan geven dat ze geen ‘optimale’ zoekervaring hebben. Omdat het mobiele gebruik van Google de afgelopen jaren enorm is gestegen wil Google daar een eind aan maken. En dat betekent dat ook sites van ondernemers die goed werken op mobiele telefoons vanaf 21 april beter scoren in Google dan sites van ondernemers die niet mobiel vriendelijk zijn.

Wanneer is je bedrijfswebsite ‘mobielvriendelijk’?

Om te beginnen even wat Google onder mobielvriendelijk verstaat. Dat is goed leesbaar/bruikbaar zijn op mobiele telefoons van alle merken. Dus niet op tablets. Volgens Google is de gebruikerservaring daarop gelijk aan die op een gewone computer. Die ervaring is vooral op smartphones echt anders.

Zoals op alle gebieden is Google redelijk open over wanneer zij een website ‘mobiel-vriendelijk’ vinden. Dat vinden zij hem als:

  • De teksten op je website goed leesbaar zijn voor mobiele bezoekers zonder eerst te moeten inzoomen.
  • De site alleen software gebruikt die ook werkt op mobiele telefoons. Dus geen Flashanimaties.
  • De links op je site ver genoeg uit elkaar staan zodat eenvoudig de juiste link aan te klikken is.
  • De inhoud van je website zo is opgebouwd dat je niet van links naar rechts hoeft te scrollen op een telefoonschermpje.

Google heeft een gratis ‘mobile friendly’ testje

Zoals gebruikelijk heeft Google bij een aanpassing in hun zoekresultaten een pagina gemaakt voor techneuten en zoekmachineoptimalisatie specialisten met allerlei suggesties. Daarvan snappen gewone ondernemers uiteraard lang niet alles.

Maar die pagina met technische dingen bevat een verwijzing naar minimaal een onderdeel dat ook voor ons heen aardig is. Ze hebben namelijke een testje gemaakt waarmee je snel zelf kunt kijken of jouw website na 21 april nog optimaal scoort bij Google.

Als je op hun ‘mobiel-vriendelijk’ testpagina je webadres intikt, vertelt Google je binnen enkele minuten óf je site mobielvriendelijk is met, jawel, een groen of een rood scherm.

Krijgt jouw bedrijfswebsite bij de test geen groen scherm? Dan vertelt Google erbij waarom niet en hoe je ervoor kunt zorgen dat je website dat wel wordt. Als dat niet lukt met een paar kleine ingrepen, is de makkelijkste manier om dat te bereiken, overstappen op een zogeheten ‘responsive’ website. Dat is een website waarbij het pakket waarin je site is gebouwd er zelf voor zorgt dat die op alle apparaten verschillend wordt getoond. Daarmee hoef je geen aparte website te laten maken voor mobiel internet – zoals grote bedrijven vaak doen.

Heb jij al een WordPress website en krijg je een rood scherm met een of meerdere onderdelen die niet goed werken? Dan is het wellicht nodig het thema van je website te updaten of binnenkort over te stappen naar een ‘responsive’ opmaakthema.

geschreven door Karen Romme

Ondernemer sinds 1991 en sinds 1998 is het ondernemerschap zelf mijn vakgebied. Ben het bekendst van mijn boeken over Calimeromarketing Was daarnaast columnist (voor het FD), toezichthouder (bij Theaters Tilburg) en RvA-lid (bij oa Start Foundation). Mijn nieuwste boek is het Handboek Is ondernemen iets voor jou? dat deel uitmaakt van een nieuwe lesmethode ondernemerschap voor MBO, HBO en VO.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *